Zomerslaapje

Na een weekje Las Palmas is de schipper naar Nederland teruggevlogen. De Sargasso blijft alleen achter en doet een zomerslaapje.  Onder de palmen uiteraard (helaas geen foto van gemaakt). Over een paar maanden gaan we weer van de boot genieten. De Spanjaard die spontaan en ongevraagd een bod deed om Sargasso te kopen moet nog even geduld hebben.

DCIM100SPORT

Een paar maanden op slot

De dagen in Las Palmas zijn omgevlogen. De boot moest worden klaargemaakt om te kunnen achterlaten. Bijvoorbeeld binnen alles schoongemaakt en valletjes gezet tegen het kruipend ongedierte. En een groot extra slot op de kajuit ingang gemonteerd tegen ongewenst menselijk bezoek. Het vaste kajuitslot zit ook dicht, maar dat is niet betrouwbaar genoeg.  Rolgenua eraf en verder alle routineklusjes en controles gedaan. De was gedaan enzovoort, enzovoort.

De motor heeft directe waterkoeling, dwz dat er zeewater door de cylinderwanden wordt gepompt voor koeling. Ik vind het geen prettig idee dat er tijdens de maanden van stilstand continu zeewater in het blok staat. Daarom heb ik de motor warm laten draaien, en toen een emmer schoon zoet water later opzuigen. Daarna nog wat water gemengd met olijfolie, om interne roestbescherming te geven. Ik heb dit zelf bedacht op basis van de beschikbare middelen aan boord, maar het kan vast geen kwaad.
Naast alle klusjes en werkjes was het ook weer gezellig in Las Palmas. Veel mensen kenden me nog van de vorige keer, en ik heb weer nieuwe mensen leren kennen.

Ik ben erg tevreden over dit ‘project’ tot nu toe. Geluk gehad met de aankoop van de boot. Leuk geklust de afgelopen winter, blijkbaar alle zwakke punten gevonden en goed opgelost. Een fijne en uitdagende zeiltocht naar Gran Canaria en een goede ligplaats gekregen. Ik denk dat we nog veel plezier van de Sargasso kunnen hebben.

Wordt vervolgd in oktober, tot die tijd is het stil op dit blog.

Hola Las Palmas

Hela, wat is dat? Zijn we in Las Palmas, en begint het te regenen. … Dat zat niet in de planning. Gelukkig duurt het niet lang, maar de was droogt zo niet.

DCIM100SPORT720 mijl in zes dagen vanaf Portugal naar Gran Canaria. Precies 5 knopen gemiddeld. Sneller kon wel want er was 2 dagen genoeg wind om 7 knopen te halen, maar dat is niet comfortabel. Dan worden de bewegingen van de boot veel wilder, en worden de krachten op tuigage veel groter. En af en toe lag ik ook gewoon een beetje te slapen terwijl de wind intussen stiekem minder was geworden, en er dus meer zeil op moest. Gelukkig is het geen wedstrijd

AIS verklikkertje

AIS verklikkertje

Elke dag moet de motor 2x een half uur draaien om de accu op peil te houden. De kaartplotter staat continue aan en blijkbaar gebruikt die toch meer dan ik dacht. Ik heb graag de laptop met de AIS ontvanger (lees het alarm) ook bij staan, maar dat trekt de (nieuwe) accu helemaal niet. Nu is het op dit stuk zo rustig, dat er hooguit 1 schip zichtbaar is op AIS. Dus als het lichtje op de AIS ontvanger knippert is moet je opletten. De ontvanger zelf gebruikt niet zoveel, dus had ik een spiegeltje gemonteerd zodat ik de knipperlichtjes vanuit de slaapzak in de gaten kon houden. Het werkte wel, maar een gewoon AIS alarm slaapt veel rustiger.
Dus de stroomvoorziening is op Sargasso niet optimaal. 1 of 2 zonnepanelen zou een groot verschil maken, of een betere regelaar op de dynamo. Maar dat paste niet meer in het budget van dit projectje.

Vermeldenswaard van deze trip was een Russisch schip dat op ramkoers lag, en geen graadje uitweek. Ook niet reageerde op de marifoon. Een gevalletje ‘recht van de sterkste’ maar heel ongebruikelijk en ik vind het onbeschoft. Een dag later dezelfde situatie met de Rotterdamse sleper Inge W., en die lostte het wel netjes op. Wat maakt dat ook uit voor een groot schip om even een slingertje van 10 graden te maken. En officieel heeft een zeilboot voorrang.
Verder opmerkelijk dat er op de laatse dag een 4 cm lange RVS bout bij de verstaging lag.  Hij kwam mij niet bekend voor, maar ik voel me nu wel verplicht om de mast in te gaan voor controle.

Lees verder

Oeiras (bij Lissabon)

DCIM100SPORTMaandag vertrokken uit La Coruna. Na een rustig begin kwam het voorspelde windje door en konden we steady mijlen maken. Niet te wild, maar goed genoeg om de oude Vega op een gemiddelde van ongeveer 5 knopp te houden. Als het “s nachts wat meer leek te worden haalde ik het grootzeil weg. Met een windje van 10 knopen of meer gaat dat niet eens veel trager, en het slaapt veeeeel lekkerder. DCIM100SPORT

Tom (de windvaan) werkt na de kleine behandeling in Coruna echt helemaal foutloos. Een super zeilmaat

 

Veel dofijnen

Veel dofijnen

Toch kon ik niet de hele dag slapen, want dan kwamen de dolfijnen weer langs om te spelen. Vooral dinsdag waren het er veel, groot en klein door elkaar.

Bij de aanloop van de Taag (ter hoogte van  Lissabon )kreeg ik zin om een eindje te lopen, en donderdagochtend  liepen we de jachthaven van Oeiras aan. Liever zou ik naar Cascais zijn gegaan, een gezellige plaats waar we meestal ankeren. Maar deze reis heb ik internet nodig (vooral om met Atty te kunnen skypen) en dus ‘moeten’ we een haven in. Cascais haven staat bekend als de duurste jachthaven van Portugal. Dus daarom maar naar de buurhaven. uitgeweken. Hier was ik nog nooit geweest,. Het is ook minder gezellig dan Cascais, maar het ligplaatstarief is inderdaad redelijk, en Oeiras heeft ook zijn voordelen. Zo is er een zwembad bij de haven en is er een dependance van Cafe Sport uit Horta gevestigd. Compleet met een ‘Peter’winkel erbij. Je hoeft dus helemaal niet naar de Azoren te varen om dat felbegeerde T-shirt te halen. Had ik dat eerder geweten……….

PS. Net even een biertje wezen drinken en de Peter familie blijkt druk bezig. Ze hebben nog meer cafe’s op het continent, onder andere in Lissabon en Porto. En op de Azoren hebben ze -naast de basis op Horta- ook winkels in Ponta Delgada en Terceira. Een klein cafeetje wordt groot . Lees verder

Quicksilver safety

Van broer Gerhard had ik zijn oude rubberboot meegekregen, een echte Quicksilver 230. Altijd handig, een bijbootje, voor als je naar de kant wilt vanaf een ankerplaats. En het kan ook dienen als een soort reddingsvlol op zee. Tot zover de theorie.
In de praktijk lag het ding tot nu toe in de bakskist. Het is dan wel een kort bootje, maar best dik en zwaar. Om het tevoorschijn te halen was al 10 minuten werk. En het inzetten van de houten vlonders en het opblazen kostte me meer dan een uur.  Op de drijvende steiger van de jachthaven. Het kan sneller met wat routine, maar ik betwijfel of het op de boot zou lukken

Bijboot aan dek

Bijboot aan dek

Dus ofwel je gebruikt het ding niet, ofwel je moet het opgeblazen aan dek voeren. Ik ga het aan dek proberen. Met de voorste luchtkamer leeg past de rubberboot net op de kajuit, en dan heb je rondom de mast nog ruimte over om met de zeilen te werken. Aan dek hijsen gaat redelijk makkelijk met hulp van het grootzeilval. Blijkbaar is het wel een koddig gezicht, mensen kijken ineens vertederd naar dat kleine Vegaatje met die dikker rubberbult erop.

Kleine wereld

Kleine wereld

Vanmiddag bleek maar weer eens hoe klein de toerzeilerswereld eigenlijk is. Er ligt hier een jong zweeds stel met een wat oudere boot. Ze wlden van de Azoren, naar Engeland maar door de ongebruikelijke windsituatie zijn ze hier verzeild geraakt. Blijken ze alle Zweedse deelnemers van ons wandelgroepje vorig jaar in Gran Canaria te kennen. 1 ervan is zelfs haar vader (Ola).
Ze hebben ook de Mirus ontmoet in Martinique en op de Azoren, maar niet met Henk en Miranda gesproken. De boot was hen opgevallen vanwege het mooie ontwerp. Ik zag trouwens op hun blog dat de Mirus gisteren in Falmouth is aangekomen. Die hebben Engeland dus wel gehaald. Gefeliciteerd!

Webcam boy

Waarschijnlijk liggen we nog wel tot en met zondag in La Coruna. De wind is dwarrelig -vaak tegen- en er dreigt ook wat regen. Niet dat er al een druppel is gevallen, voorlopig is het schitterend weer met een graadje of 23. In de stad is van alles te doen in het weekend. Op het grote plein in het centrum is een podium gebouwd, en daar was gisteren al een concert. En nu op vrijdagmiddag begint het feest alweer. Vanuit de jachthaven kun je het goed horen, we liggen vlakbij het centrum.

Het is leerzaam hoe de Spanjaarden de crisis te lijf gaan. De straatjes zitten vrijdagmiddag al vol met vrolijke mensen die naar hartelust eten en drinken. Daar zouden de Nederlanders een voorbeeld aan moeten nemen. Niet dat ik het zelf doe overigens,  ik zit zoals altijd te knibbelen op de boot en kook zelf mijn potje. Op die manier hou ik vertrouwen in mijn eigen economie 😉
Met de sociale contacten in de haven gaat het wat beter, er ligt nu een Belgische boot aan de steiger en er is gisteren zowaar een NL boot binnengekomen. En ik heb wat “Anschluss ” met de Duitse kolonie.

Webcam boyVanmorgen olie ververst van de motor, die is alweer ruim 50 uur in bedrijf geweest sinds het vertrek uit Nijkerk.  In een stad als Coruna is van alles te koop maar je loopt je soms een ongeluk om de goede winkel te vinden. Als er internetverbinding is probeer ik elke avond te skypen met Atty. Gisteravond leek het een goed idee om een webcam op de oude boordlaptop te zetten, zodat zij me kan zien. Ik vraag me af wat ze eraan vindt, maar ze is natuurlijk al jaren gewend om tegen deze tronie aan te kijken. Vanmiddag na een strooptocht van 2 uur heb ik een prima computerwinkel gevonden, de FNAC.

Coruna

Voor de wind

Voor de wind

De noordoosten wind was zo mooi dat we Bretagne letterlijk helemaal links hebben laten liggen. En zo kwamen we na 5 dagen schommelen aan in La Coruna. Zelf noemen ze het hier liever A Coruna, en voor mij was het vanmiddag Ahhh Coruna. De laatste dag was de wind ff te hard voor de gezelligheid. Afgelopen nacht vaak 20 a 25 knopen, met uitschieters tot boven de 30. Ik zat me soms met kromme tenen af te vragen of mast en bootje het aankonden. Jawel dus.

Favoriete verblijfplaats van de schipper

Favoriete verblijfplaats van de schipper

Ook de windvaan deed het boven verwachting goed, alleen klapte af en toe het pendulum roertje omhoog. Gelukkig niet op kritieke momenten, maar die borging moet zwaarder afgsteld  Verder is de mantel van 1 van de stuurlijnen doorgesleten, Was al teveel door UV aangetast. Daar moet ik een nieuwe voor zoeken. Al met al heeft  de windvaan het toch mogelijk gemaakt om veel te slapen.  Ik heb hem Tom genoemd, als in “ah Tom, neem jij het roer even over?” De electrische automaat heet nu Siem. Siempie heeft niet veel hoeven doen de laaste dagen.

In de marina van La Coruna

In de marina van La Coruna

Morgen een klus dagje: windvaan, motorolie verversen en achterlijk genua repareren. Daarna per dag bekijken of we een haventje verder gaan. Het hogedrukgebied boven Engeland is hier op de NW hoek van Spanje uitgewerkt. Hier zitten we de komende week onder invloed van een laagje ten westen van Spanje, met kans op zuidelijke winden. Even rustig aan dus totdat de hier normale Noordenwind de macht weer overneemt.

Cherbourg

Tarpan

Tarpan

Het wachten op wind in Boulogne heeft weinig geholpen. Het was wel een gezellig dagje, waarop ik onder anderen kennis maakte met Anja en Bram van de Tarpan. Er zijn maar weinig zeilers die zoveel reizen hebben gemaakt als deze twee. De boot is er niet van versleten. Hij ziet eruit om door een ringetje te halen, met veel slimme en degelijke details. En ze zinnen nog steeds op nieuwe reizen.

De Tarpan bemanning

De Tarpan bemanning

Woensdag en vandaag voeren we van Boulogne naar Cherbourg, ongeveer 140 mijl. Woensdag overdag konden we nog zeilen, maar ’s nachts was het totaal windstil. Sargasso had er uiteindelijk 29 uur voor nodig, waarvan bijna 20 op de motor. Dit was een echte duurtest voor de motor, en hij heeft zich er alweer goed doorheen geslagen. Misschien heb ik hem te hard laten werken, want hij rookte wel iets meer dan normaal. Smeerolie lijkt hij niet te gebruiken. Dieselolie deze keer wel iets meer, ruim 1 liter per uur.

Motorvaart

Motorvaart

Morgen is het vrijdag de 13e, dus dat wordt niet uitvaren. Eigenlijk is het een herhaling van zetten. Een dagje wachten op wind, en dan hopelijk weer een sprongetje maken in de goede richting. Het lijkt erop dat de wind tot halverwege volgende week in de Noordoost hoek gaat zitten. Bretagne we komen eraan…