Ze drijft weer

Een dag op de kar om de verf bij te plekken

Een dag op de kar om de verf bij te plekken

Helemaal klaar is Sargasso nog niet, maar het werd tijd om de parkeerplaats terug te geven aan de auto’s. Afgelopen maandag ging de boot op de hellingwagen. Ik mocht van havenmeester Teus een dagje op de kar blijven staan en kon zo de laatste stukjes antifouling aanbrengen. Dus ook de plaatsen waar de boot op de winterbok steunde en de onderkant van de kiel zitten nu goed in de verf.

Daar drijft-ie dan....

Daar drijft-ie dan….

De electriciteit (het 12 volt net) is nog niet aangesloten, maar ik had speciaal voor de gelegenheid de electrische brandstof opvoerpomp provisorisch aangesloten en de diesel leidingen ontlucht. Het idee was om op eigen kracht naar de ligplaats te kunnen varen.
Dat lukte niet helemaal, want de motor kreeg geen koelwater en na een paar minuten sloeg hij ook nog eens af. Gelukkig waren we er al bijna, en de laatste paar meter werden we door vier paar behulpzame handen in de box getrokken. Geen 100 procent succesverhaal, maar gelukkig werkt de gereviseerde combi installatie prima. Het is een fijn gevoel om weer te drijven en we hebben een biertje gedronken om het te vieren.

 

Vandaag uitgezocht wat er gisteren misging. Wat blijkt? De motor stopte omdat de ge-improviseerde accuverbinding van de opvoerpomp was losgeschoten. En zonder dieselolie doet zelfs een Volvo Penta het niet. En het gebrek aan koelwater was ook simpel te verklaren. Iemand was vergeten om een impeller in de koelwaterpomp terug te doen. Nadat deze slordigheidjes waren verholpen heeft de motor een half uurtje storingsvrij gedraaid. De verstelbare schroef heeft meer trekkracht dan ik durfde te hopen Een proefvaartje zat er nog even niet in. Het voorfilter lekte brandstof en de dieseltank is bijna leeg. Ik maak van de gelegenheid gebruik om de tank meteen te reinigen. Voor het filter kon ik geen nieuwe pakkingsringen vinden, maar het lek is verholpen met vloeibare pakking van Loctite.
Met de proefvaren wacht ik nog even tot ook de zeilen erop staan, dan ben je niet helemaal afhankelijk van de diesel.

Veel handen wassen vandaag om die smerige olie eraf te krijgen. En ook veel koffie- en theevisite vandaag, gezellig. Ik mis nu al de waterkraan die op de kant vlak achter de boot stond. Vanaf de nieuwe ligplaats is het een stukje lopen voor het vullen van de fluitketel. Waarom niet gewoon de watertank van de boot in gebruik nemen? Er zit een 75 liter watertank in de Vega, en de waterleidingen lijken in orde. Maar ook de watertank vraagt een goede schoonmaakbeurt. Het kleine restje water dat er nog in stond leek erg veel op groene soep. Dus maar een chemisch schoonmaak goedje in tank en leidingen gedaan. Vannacht kan dat lekker inwerken, en morgen alles goed doorspoelen.

Plaats een reactie